Customer Journey

De reis die jouw klant aflegt binnen jouw merkbeleving
De Customer Journey beschrijft de reis welke (potentiële) klanten afleggen vanaf het eerste contactmoment tot en met het daadwerkelijk afnemen van jouw dienst of product. Het is een emotionele beleving welke je in kaart kunt brengen om er voor te zorgen dat de merkbeleving met jouw product bijdraagt aan de doelen van jouw onderneming.

Het idee achter de reis

Door het in kaart brengen van de diverse contactmomenten welke (potentiële) klanten met jouw merk hebben, kun je er als bedrijf voor zorgen dat je hen voorziet van de juiste informatie op het juiste tijdstip. Vanaf het moment dat men in contact komt, begint de Customer Journey en in de meeste gevallen eindigd deze niet zodra zij een product hebben gekocht.

Zet marketing in op de relevante momenten

Wanneer je duidelijk in kaart hebt gebracht op welke momenten binnen de Customer Journey je contact kunt onderhouden met je klanten, is het tijd om te bekijken welke middelen je daarvoor kunt inzetten. Zet verschillende “marketingtools” in op verschillende momenten en optimaliseer de customer experience.

E-mailmarketing

Bindt klanten aan jouw merk door op de juiste momenten e-mails te sturen met daarin bijvoorbeeld een statusupdate van de bestelling. Wil je jouw klanten juist aanzetten tot een herhalingsaankoop, dan lenen e-mails zich uitstekend voor een “herinnering” voor een nieuw bezoek. Ben je bijvoorbeeld kapper en is het al weer een tijdje geleden dat een klant op bezoek is geweest? Dan stuur je hen bijvoorbeeld een mailtje met daarin een “herinnering” voor een vervolgafspraak. Zet e-mailmarketing in op de momenten waarvoor zij zich uitstekend verlenen. Niets is zo vervelend als eindeloze mailtjes waarin je nog net niet smeekt om een nieuwe afspraak. Houdt het dus subtiel en gebruik ook andere tools.

Contentmarketing

Waar moet je denken als we het hebben over contentmarketing als tool binnen de Customer Journey? Nou, stel je hebt een webwinkel en men heeft zojuist een product besteld. Dan kun je contentmarketing inzetten om bijvoorbeeld klanten op de hoogte te stellen van de status van de bestelling. Ook kun je remarketing inzetten om jouw product na een bepaalde periode weer onder de aandacht te brengen. Hiermee stimuleer je bijvoorbeeld een herhalingsaankoop.

Reviews op Social Media

Heeft een klant een bezoek gebracht aan jouw onderneming of heb je een project afgerond? Vraag jouw klant dan om zijn ervaring te delen door een review te schrijven over zijn bezoek. Op social media kunnen Ben je benieuwd hoe we de Customer Journey voor jouw onderneming kunnen inrichten zodat je echt kunt gaan voor customer excellence? Kom dan eens koffie drinken zodat we jouw case samen kunnen bekijken.